Wortelkanaal behandeling

In de wortels van uw tanden en kiezen lopen zenuwen en bloedvaten. Door tandbederf, lekkage van een vulling, een diepe vulling of een trauma kan er een ontsteking van deze zenuw optreden. Deze ontsteking is onomkeerbaar. Het ontstoken weefsel in de wortel dient te worden verwijderd. Dit gebeurt door middel van speciale vijlen. Eenmaal goed gevijld en gereinigd wordt de wortel gevuld. Voor een optimaal zicht tijdens deze behandeling maken wij gebruik van een microscoop.

Waarom is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Een ontstoken zenuw kan hevige pijnklachten geven maar kan ook zonder klachten verlopen.De klachten kunnen beginnen met een verhoogde gevoeligheid van de tand of kies bij warmte en/of kou. De pijn houdt steeds langer aan en ontaardt uiteindelijk in een continu zeurende pijn. Deze pijn kan uitstralen naar andere tanden of kiezen. Wanneer de ontsteking niet behandeld wordt kan het zich uitbreiden naar het kaakbot. Hierdoor gaat er bot rondom de tanden en kiezen verloren. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verlies van deze tand of kies.

Als een wortelkanaalbehandeling eenmaal is uitgevoerd kan de kies in sommige gevallen weer opnieuw gevuld worden. Vaak gaat het echter om tanden en kiezen met een diepe vulling. In dit geval wordt de kies voorzien van een kroon om het risico van breuk te verkleinen.
Als de ontsteking in een vergevorderd stadium wordt behandeld voorzien we de kies niet gelijk van een kroon. De kies wordt dan eerst gevuld om het genezingsproces af te wachten. Verloopt de genezing goed dan wordt de kroon vervaardigd en geplaatst.

Na de behandeling

Na deze behandeling is er kans op napijn

• De pijn kan variëren van een licht zeurend gevoel tot echt stevige napijn
  • Meestal duurt de pijn niet langer dan 1 week.
  • Behalve pijnstilling ( bv Paracetamol 500 mg of Ibuprofen 400 mg) valt er niets tegen te doen, gebruikt u daarom pijnstillers om deze periode te overbruggen

In twee gevallen dient u de tandarts te raadplegen:

1. forse zwelling ( aan de buitenzijde zichtbaar)
  2. stevige koorts ( hoger dan 39graden)